The echo of China’s Russia’s alternative reality is intensifying worldwide

When Twitter last week issued a warning message on the Russian government’s post denouncing the genocide of civilians in Bucha, Ukraine, Chinese state media rushed to their defense. “@Mfa_russia’s statement on Twitter was censored on #Bucha,” wrote Frontline, a Twitter account affiliated with China’s official English-language broadcaster, CGTN.

In an article in the Chinese Communist Party newspaper, it is announced in the article that the Russians have provided ample evidence to prove that the pictures of bodies were on the streets of Bucha, on the outskirts of Kiev, the capital of Ukraine.

A party television station in Shanghai said the Ukrainian government had made a horrible tabloid to gain sympathy in the West. “Obviously, such evidence would not be admissible in court,” the report said.

Just one month ago, the White House warned China not to extend Russia’s campaign to smear false information about war in Ukraine. Chinese efforts have intensified, contradicting and criticizing the policies of the NATO capitals, until Russia was recently condemned in Bucha for murder and other atrocities.

The conclusion is that an alternative reality of war should be created – not just for the use of Chinese citizens but for the global audience.

Propaganda has challenged Western efforts to diplomatically exclude Russia, especially in the Middle East, Africa, and Latin America, which are fertile ground for conspiracy theories and US mistrust.

“Russia and China have long believed in the West and mistrusted the West,” said Brett Shaffer, an analyst who tracks misinformation for the Alliance for Securing Democracy, a nonprofit group in Washington. “On Ukraine, this is one level above the other – just to the extent that they have made some pretty specific and in some cases a lot of claims from Russia.”

The campaign by China has further undermined the country’s efforts to portray itself as a neutral performer in the war, promoting peaceful solutions.

In fact, his diplomats and public journalists have become fighters in the information war to justify Russia’s claims and discredit international concerns about the appearance of war crimes.

Ever since the war started, they have broken the Kremlin’s argument for it, including President Vladimir V. Putin’s claims include that he was fighting a neo-Nazi government in Kyiv. On Twitter alone, they have used the word “Nazi” – which Russia uses as a rallying cry – even more often in the six weeks of the war, according to a database created by the Alliance. The security of democracy.

In an example on Wednesday, an official with the Chinese Ministry of Foreign Affairs A doctor tweeted a picture A flag with a swastika was shown in front of the Ukraine and US flags depicting the Nazis. “Surprisingly, America stands with neo-Nazis!” The official, Lee Yang, wrote about the photo, which actually shows a neo-Nazi flag in place of the American flag.

Many of the topics highlighted in the coverage of the countries provide a timely, cohesive, or at least cohesive, view of the role they play in leading the world and the United States. China’s attacks on the United States and the NATO alliance, for example, are now being evaluated in the Russian state media by those who are blaming the West for the war.

Occasionally, even a word – in English for a global audience – is almost identical.

After YouTube Forbidden RT and Sputnik, two Russian television channels, both for content to “reduce or reduce well-documented violent incidents,” Rt And Front line Accusations of hypocrisy on the platform. They used similar videos of former US officials, including President George W. Bush, President Barack Obama and Hillary Clinton, joking about the assassination of weapons, drones and former Libyan leader Colonel Muammar Gaddafi.

In another example, the same accounts used a video of Joseph R. Bowen Jr.’s warning in 1997 that NATO’s eastward expansion could provoke a “harsh and hostile” reaction from Russia as Mr. Putin went to war. The decision was legitimate.

China’s efforts have made it clear that White House warning has little to do with Beijing’s influence. Instead of propagating China, it expedites its efforts, not only expanding the Kremlin’s broader outlook on war but also some of the most telling lies about its implementation.

“If you are only looking at the results, then you do not get this message,” said Mr Shaffer. “If anything, why do we double them down.”

The White House did not respond to a request for comment about China’s support of Russian misinformation.

While the extent of any direct compromise between Russian and Chinese over the propaganda of the war remains uncertain, the co-operation in accessing international media goes back nearly a decade.

The Chinese leader, Shi Jinping, pledged to strengthen ties between the Russian and Chinese state media on his first foreign visit in 2013 – to Moscow. Since then, countless state media organizations in both countries have signed several positions to share content.

Sputnik alone has reached 17 deals with the largest Chinese media. In 2021, its articles were shared more than 2,500 times by Chinese media, according to Vasily V. Pishkov, director of international cooperation Rossiya Segodnya, a state-owned company owned and operated by Sputnik.

Both have taken other cues from each other as well.

In mid-March, after the breakup of Russia, Fox News host Tucker Carlson started using clips to support the idea that the United States was creating biopen in Ukraine, with Chinese state media also begun broadcasting Mr Carlson.

On March 26, Mr Carlson was quoted as saying on China’s flagship Nightly Broadcast, denouncing that “it appears that our government has funded bio-labs in Ukraine for some time. . ” The next day, the English language channel, CGTN, reversed the Russian claim of linking labs with Hunter Boyden’s laptop to the son of the US president.

Russian and Chinese state media are also catching up on the opinions of the same group of celebrities, pundits and influencers on the Internet, which have also been featured in their shows and YouTube videos. One of them, Benjamin Norton, is a journalist who claims that the Ukrainian government-sponsored uprising took place in Ukraine in 2014 and that US officials installed the leaders of the current Ukrainian government.

He first described the conspiracy theory at RT, though it was later taken over by China’s state media and twitched through accounts such as Frontline. In an March interview with Mr. Norton, who is a state broadcaster from China, CCTV, To Trump in particular, he said that the United States, not Russia, was responsible for the Russian invasion.

“Regarding the current situation in Ukraine, Benjamin said that this war was not due to the Russian invasion of Ukraine, but to a war that was planned by the United States in early 2014,” said an unnamed CCTV story.

At times, China’s information campaigns appear to contradict the country’s official diplomatic rhetoric, trying to undermine China’s efforts to maintain ties with Russia in the midst of a brutal attack. On Wednesday, Zhao Lijian, a spokeswoman for China’s Foreign Affairs Ministry, described Bucha’s pictures as “disturbing” and urged all parties to “exercise restraint and avoid baseless allegations.”

Just one day ago, Chen Weihua, a singer and advanced editor in the China Forest, owned by the Chinese government, seemed to do just that. He retweeted a widely shared post that said “not an Iota” was evidence of massacres in Bucha and accused the West of “tampering with emotions, demonizing enemies and promoting wars.” To oppress

Mr Chen is part of a broad network of diplomats, government-controlled media and state-backed pundits and influencers who have expanded China’s domestic story to overseas platforms such as Twitter and Facebook. The focus of their message is that the US and NATO, not Mr. Putin, are responsible for the war.

Shared by a political cartoon, state media and Chinese diplomats, the European Union was kidnapped by Uncle Sam and linked to a tank with a NATO flag. Secondly, a Chinese diplomat in St. Petersburg, Russia, showed an arm with a star and a barbell with a barrel sign on the back of a European arm.

Other images that portray the European Union as lacking in the United States have emerged from several official Chinese accounts during a tough meeting between China and the European Union Mr Shi, in which the European Union did not say China. To end Western sanctions or support the Russian war.

Maria Repenkova, a professor of global communications at Georgia State University who studies information campaigns in China and Russia, said the two countries have a “joint vision of the West’s anger” that drives nationalist sentiments at home. At the same time, shared messages are echoed globally, especially outside the US and Europe.

“This is not a co-ordination but a resonance of the same kind of concerns or stance when it comes to this war,” he said of ideas in Africa and other parts of the world. “China is also trying to show that it is not separate.

Claire Ft Contribute to the research.

Leave a Comment